2 KERE İFLAS EDEN ŞİRKETİ SATIN ALIR MIYDINIZ ?

CHARLES GUTH

2 kere iflas eden şirketi almak tam anlamıyla cesaret işidir.Bu 2 kere iflas eden şirketin ismi ''Pepsi'' olunca işler daha zorlaşır çünkü piyasada Coca-Cola gibi çok güçlü bir rakibiniz vardır.

Pepsi kolanın orijinal formulü 1893’te eczacılık yapan Caleb Bradham’a ait. Bradham, o dönemler Kuzey Carolina’nın New Bern bölgesinde yaşıyordu. Tıpkı diğer birçok eczacı gibi, o da eczanesinin bir kısmında bir meşrubat dolabı bulunduruyordu ve kendi ürettiği içecekleri satıyordu.

En popüler içeceği ise kendi adıyla isimlendirdiği “Brad’in içeceği”ydi, içinde limon, şeker, karamel, kola fındıkları, su ve daha birçok farklı şey bulunduruyordu.

Müşterilerine mide ilacı olarak sunduğu bu formülü piyasaya sürmek için harekete geçti.100 dolar karşılığında ''Pep Cola'' adı altında markalaşıp piyasaya girdi.Bu formül piyasada çok sevilmiş ve 1910 yılı sonlarında 24 eyalette satışı yapılıyordu.

Güzel günler yerini büyük hatalara bırakacaktı.1.Dünya Savaşı söylemleri kulaktan kulağa duyulmaya başlanmıştı. Bradham,savaş zamanında şeker fiyatlarında büyük yükselmeler olacağını düşünerek yüksek miktarlarda şeker aldı ona göre akıllıca bir hamleydi.Beklenen olmadı savaş dönemi ve sonrası şeker fiyatları savaş öncesi rakamlarından bile aşağıya düşünce fiyatı yükseltmek zorunda kaldı ama bu hamle satışları durdurdu elinde tonlarca şeker ile iflas bayrağı çekmek
zorunda kaldı.

Kendi çabaları ile iflas ettiği gerçeğini unutarak piyasada küçük miktarla tutunmaya çalıştı.1922 ve 1933 yılları arasında üç kez, Coca-Cola Şirketi, Pepsi-Cola şirketini satın almak için teklifte bulunsa da, türlü bahanelerle bu talepler reddedildi.

Sonunda pes etmişti ve şirketi Charles Guth tarafından satın alındı.Guth piyasada unutulmak üzere ürünün,logosunu değiştirmekle başladı.Yeni bir formulasyon hazırlattı.Gramajı yükseltti ve en büyük rakibi Coca-Cola'nin şisesinin 2 katı büyük şişeyi aynı fiyata satmaya başladı.Taktik tutmuştu ve insanlar Pepsi'ye tekrar yönelmeye başlıyordu.

Reklam işlerine ağırlık vererek o dönemin sembollerinden olan Kıyı Yakası adı altında bir reklam müziği hazırlattı.20. yüzyılın en başarılı reklam projelerinden biri seçilen bu yöntem oldukça ses getirdi.2.Dünya Savaşı'nı fırsata çevirerek ordu içine yüz binlerce şiseyi uygun fiyata gönderdi.

Savaş bittiğinde Pepsi şişeleri Avrupa sokaklarında geziyordu. 1970-80'ler döneminde Michael
Jackson gibi isimlerle reklamlarına devam ederek küresel bir güç haline dönüştü.Soğuk Savaş döneminde Sovyetler'in kabul ettiği ilk Amerikan ürünü Pepsi oluyordu.

Günümüzde hala süren rekabette biraz geri kalmış gözükse bile 2 kere iflas edip,3 kere farklı insanlar tarafından yönetilen bu marka 70 milyar dolarlık değeriyle dünyanın en büyük 24.şirketi olmaya devam ediyor.


Yorum Bırakmak İster Misin ?

Daha yeni Daha eski